TSCNs forum for alle Toyota, Lexus & Scion modeller!

Velkommen til vårt helt gratis forum. Ny eller gammel modell, spiller ingen rolle!
Dato/klokkeslett: Lør Okt 20, 2018 9:11 am

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Småtrimming av 3K
InnleggSkrevet: Tir Nov 25, 2014 8:37 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei, har litt spørsmål angående trimming av 3K...
er fortsatt forbauset over hvor godt 3k'n min går, men prøvde den når den var strippa for alt og det var forskjell ja!
så hadde vert morro å få den til å gå bare litt bedre og få sett inn Coiloversa fra TA60'n min...
han snakka en del med en fra Autralske RollaClub, han kunne sansynligvis få til å skaffe en kam og løftere og så sende inn og få slipt om.. :)
har jo også en eksoslekasje eg mp få fiksa, så tenker litt på å ta av toppen og planslipe den litt, men eventuelt hvor mye? hørt at 0,3mm er fint? men det høres jo veldig lite ut? og så småporte( pynte litt), og slipe vetilsetene/ventila..

lurer da på om dette vil gå med orginal forgasser og eksos? eventuelt kva slags kam og hvor mye skal eg planslipe?
tenker på 270 durasjoner omtrent...? og 0.400" løft da dette er "max" de ventilfjærene greier over tid..
tenker på å bruke Tighe Cams, tenker på 154 den ser flott ut syntes eg, men spørsmålet mitt er jo da om den fungerer med resten av motoren? eller burde eg gå til innkjøp av Weber 32/36 med de samme? svømmer jo ikkje i penger så all kostnad eksta er jo noe eg vil unngå...
tror det blir omtrent 1500 for kammen og løftere totalt med kjøp av kammer, sliping og frakt :)
hvor mange hester vil dette gi omtrent? :)

http://tighecams.com.au/cars.htm

og noen som veit om TA60 fjærbein passer over på KE20? kjøpte en TA60 med coilover med Omega dempere og greie fjører, så må jo bli akkuratt passe stiv på KE20 :D boltsirkel er 0 problem da felgene mine har både 4-110 og 4-114 :) tenker på å ta heile greia inkludert bremsene, toppplata må vel også byttes til ke20

Skrik ut om du har deler som du ikkje trenger. Doble ventilfjærer, manifold, gasser, Kvass kam etc..

-Toyota Corolla 1975 KE20 "Pnut"
-Toyota Corolla 1984 AE86
-Toyota Crown 1969 RS50
-Toyota Carina 1982 TA60 Vraket
-Toyota Celica Supra 1983 MA61

Topp

Innleggets emne: Re: Småtrimming av 3K
InnleggSkrevet: Tir Nov 25, 2014 9:14 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg anbefaler å bytte ventilfjører, jeg plana 1.7mm av min 4k, men du må nesten måle deg fram til kompresjonsforhold for å vite. 0.3mm gjør nok ikke merkbar forskjell.
porting er vesentlig og anbefaler en dobbel 40mm weber/dellorto dersom det fins budsjett til det.

hvis ikke ville gått for en 28/32 fra fiesta etc, dyser og blanderør går om hverandre med 32/36 så relativt lett å få tak i.

kamaksel så kjører jeg en 288 grader på min 4k, husker ikke timing, men med mer løft enn den du fant. den er litt trå i bånn, men bra med effekt fra mellomregister og oppover.

når du har gjort dette er det grenrør og eksos som begrenser effekten, jeg anslår jeg har 80-90hk på bakhjula, men har ikke hatt den i benken enda så det gjenstår å se.

dersom det skulle finnes budsjett for det har jeg en 4k/5k i deler som er god for omtrent 180hk om man vil, dog ubrukelig til køkjøring og bruksbil.

for å få ta60 til å passe må du ha ta60 styrearmer, jeg er usikker på om ta60 styrearmer passer på ke20 bærekule, men jeg MENER å huske at det ikke gjør det.
om det passer med kjørehøyde,etc har jeg ingen anelse om.

det kan hende du får montert ta60/ae86 bærekule i ke20 bærearmene dine for å få kabalen til å gå opp. jeg mener å huske at ta60 styrearmer er noe kortere enn ke20, som vil gi deg noe økt styrevinkel

Topp

InnleggSkrevet: Tir Nov 25, 2014 9:57 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

budsjettet er meeget begrenset, derfor planen var å slipe om kam i Australia og kun bruke penger på det...
Har 1100 Gixxer forgassere ståendes på TA60'n da men så er det manifold da... er så dritt når eksos og insug er på samma sia...! ellers så skulle eg nok fått til å lage en selv.. er ikkje mulig å få plate som passer på som en sveiser sin egen manifold til K serien?
ellers kan det jo hende det går ann sette på forgasser fra større Toyota, ligger en del 5R (2liter) forgassere her... vis det er mulig å få tak i dyser til aisin forgassera...

Aisann! ja må nok lære meg å måle volumet i toppen og blokka og regne ut kompresjonsforholdet ja!

bilen skal jo brukes på vei så burde jo fortsatt brukbart bunndrag og bensinforbruk... :roll:

Hvor kan man få kjøpt ventilfjærer/ passer sikkert fra no anna? :)

-Toyota Crown 1969 RS50

Topp

InnleggSkrevet: Ons Nov 26, 2014 9:48 am 
Avlogget
Brukerens avatar

såg litt på å bruke ta60 fjærbein i ke3 en gang men droppa det

mener å huske at akseltapp til fjærbein vinkel var annerledes- ga positiv camber
og berekule hull i ta6 styrearm ikke var i senter. Er noen år siden og hukommelse ikke på topp
men du kan no se på det.

Komp forhold du bør ha avhenger også av hvilken kam du velger. Lenger varighet -høyere komp
Bør vel ikke ha for høy heller da 98 oktan er på vei ut..
søk og les litt på "static compression vs dynamic compression" om det er intresant.

Målte og beregna en gang at når jeg høvla 1mm av 3k toppen min ga det 10-1 i statisk komp forhold
men det hjelper ikke deg da jeg ikke vet om toppen hadde vert høvla før.
Regner ikke med at du vet hele historien til din heller.

Finnes 2 forskjellige 4k med forskjellig cc verdi pr høvla mm pga toppens forbrenningskammer utforming

82 Charmant A45
85 Charmant A60
93 4-Runner 3.0 TD

Topp

InnleggSkrevet: Tor Nov 27, 2014 2:15 am 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg kjøpte nylig disse her:

http://www.ebay.com/itm/Toyota-4K-5K-Pe ... 7c&vxp=mtr

men jeg vil tippe at kamprodusent har ventilfjører som matcher kamaksel?

såvidt jeg har hørt er det bare statoil som har tenkt å kutte det ut?

har ikke hørt noe om at shell har tenkt å fjerne det?

det er uansett dumt, iom at det fins en god del biler som er avhengig av 98

Topp

InnleggSkrevet: Tor Nov 27, 2014 7:24 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Ikke mange Shell igjenn her omkring. De fleste er blitt til best og de får stoff fra Statoil - dermed ikke 98

Ikke mye omsetning på 98 så de prioriterer nok annerledes- blir ikke overaska om de andre selskapa dropper 98.

kansje bedre østafor med større folketetthet

blant andre kentcams i UK har single ventilfjærer som takler ekstra løft men blir sikkert
rimligst om Keith sender noen sammen med kam.

82 Charmant A45
85 Charmant A60
93 4-Runner 3.0 TD

Topp

InnleggSkrevet: Fre Nov 28, 2014 10:26 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

98 på alle stasjonene her iallefall :) satser på at den bli! da er toppen av, ( se i prosjekttråden min....)
må få målt hvor mange cc forbrenningskammeret er da... må bare lære meg først :)
syntes innsug/ eksos var jæævla smalt, ikkje lurt å breidde litt?

-Toyota Crown 1969 RS50

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet